keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Jälkiviisauksia

Hämeentien Autopalvelu, Helsinki

Tekniikan maailma testaa

Tämän kun olisi aikanaan tiennyt, olisi voinut välttyä monelta murheelta; Auto hajosi alunperin maaliskuussa 2011 ja Hämeentien Autopalvelun jälkiä siitä vieläkin siis (muiden vikojen ohessa) korjataan, lähes kaksi vuotta myöhemmin.

Kun auto rikkoutuu, on harvalla selvää kuvaa mihin se pitäisi hinata; aiempien kokemuksien sekä kaverien kertomien tarinoiden pohjalta usein etsitään sitä lähintä paikkaa, ellei sitten ole kyseessä ihan tuore laatuauto tai muuten vain olla rahamiehiä ja hinauteta vehjettä suoraan merkkiliikkeeseen.

Näemmä jos ajan kanssa olisi asiaa ehtinyt tutkia, tai olisi Tekniikan Maailman tilaaja, olisi vain paria kuukautta aiemmin tehdystä korjaamotestistä varmasti ollut apua valinnassa. 

Olisin valinnut toisin. Ohessa Tekniikan Maailman juttu (lehdestä 11/2010) korjaamosta; Jos vahingonilo on parasta iloa, lienee jälkiviisaus parasta viisautta.

Tekniikan Maailmakin sen tietää - Aikataulut tai työn jälki eivät ole Hämeentien Autopalvelun vahvuuksia.

Korjaamoketjut ja laatumielikuvat


Hämeentien Autopalveluhan on AD-ketjun korjaamo. Ketju mainostaa laatua ja kahden vuoden takuuta työllensä (ainakin kansainvälistä sellaista). Omakohtaisesti havainnoituna ketju on kuitenkin pelkkä markkinointiväline; olen useita kertoja kertonut tapahtuneesta AD-ketjulle ja pyytänyt heidän kannanottoansa asiaan, mutta minkäänlaista vastausta ei ole tullut. Ensimmäisestä yhteydenotosta on reilusti yli vuosi, viimeimmästä jo kolme kuukautta.

Ja kuten Imatran Motocaresta surullisesti on käynyt ilmi, ei Autoasi -ketjulla mene sen paremmin. Yrittäjät näitä korjaamoita pyörittävät, ja jos yrittäjä sattuu olemaan vähemmän asiakaspalveluhenkinen, niin siinäpä sitten kärsit. Ei näitä ketjuja kiinnosta mitä heidän brändinsä alla tapahtuu. 

Yksityisen korjaamon ja ketjuun kuuluvan yksityisyrittäjän korjaamon ero onkin siis vain markkinoinnin luomassa laatumielikuvassa, ei laadussa. Eikä asiakaspalvelussa tai vastuun kantamisessa.

Toistaiseksi täytyy todeta, että merkkikorjaamo on tähän saakka kantanut kuitenkin vastuunsa työstään esimerkillisesti, eikä korkeampaa tuntiveloitustakaan voi pahana pitää jos työ kerran tulee tehtyä eikä autoa rikota sitä tehtäessä. 
(Auton seistessä parhaillaan merkkikorjaamolla öljyvuotonsa takia, voi tämä mielikuva vielä muuttua, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta..)



3 kommenttia:

  1. Hei. Onko tämä käynyt vielä korjaamolla, mikä on yksityinen ja ei ole mihinkään ketjuun sidoksissa. Ei sellaista taida kyllä nykyään enää edes löytyä, mutta jos löytyy, niin voisit vertailun vuoksi käydä sellaisen asiakaspalveluhenkeä kokeilla.

    VastaaPoista
  2. Auto-Elmo laskettaneen sellaiseksi.
    Ei onnistunut työ kerralla eikä kahdellakaan, mutta kitisemättä vastuun kantoivat ja hoitivat homman loppuun asti.

    http://korjaamolla.blogspot.fi/2012/12/uusi-suunta.html

    VastaaPoista
  3. Maailmalla on myös rehellisiä ja reiluja yrittäjiä. Tällaisia voisi Suomestakin joku ilmiantaa jos sattuu törmäämään: http://notalwaysright.com/radiating-a-feeling-of-thanksgiving/27902

    VastaaPoista