keskiviikko 5. joulukuuta 2012

"Mulla on oikeusturvavakuutus kunnossa, mites sinulla?"

Motocare, Imatra

Kuluttajaneuvoja neuvoo


Kuluttajaneuvoja antaa ensiapua tulehtuneeseen tilanteeseen. 
Selvitettyäni asian näkemys on sama kuin oma oikeustajunikin sanoo; koska auto on toiminut korjaamolle vietäessä ja mennyt rikki korjaamon töiden seurauksena, tulee korjaamon joko korjata se omaan laskuunsa, tai mikäli tämä ei onnistu, auto voidaan hinauttaa toiselle korjaamolle korjattavaksi edelleen korjaamon laskuun.

Ilmoitan tämän kannan Motocareen, jossa asentaja kertoo ettei asia edisty ennen seuraavaa maanantaita jolloin "pomo on paikalla" seuraavan kerran. Kuluttajaneuvojan näkemyksen mukaan tarpeetonta viivästystä ei saa asiassa aiheuttaa, minkä myös ilmoitan ja pyydän korjaamoa kertomaan vielä saman päivän aikana mikä heidän ratkaisunsa asiassa on.

"Mulla on oikeusturvavakuutus kunnossa, mites sinulla?"


Pian yrittäjä soittaakin, huomattavan tuohtuneen kuuloisena.
Toteaa että on kovin harmillista etten suostunut heidän ehdotukseensa, että hinauttaisin rikotun auton pois ja maksaisin turhista osien vaihdoista.
Yrittäjän sanoin tämä tulee nyt minulle kalliiksi; puhutaan kuulemma jo tuhansista euroista, "kun se vika varmaankin on nyt siinä moottorinohjausyksikössä". 
Yrittäjän käyttämä äänenvoimakkuus on sitä luokkaa, että puhelinta voi huoletta pitää pöydällä.
Hän uhkailee oikeustoimilla, ja tuntuu että joka toisessa lauseessa ollaan menossa oikeuteen tai käräjille asian kanssa.
Ehkä mieleenpainuvin on yrittäjän toteamus, että hänellä on oikeusturvavakuutukset kunnossa, mitenkäs minulla?

"Mä pyydän sieltä sellaisen paperin jossa lukee että tää vika, mikä ikinä se on, ei voi olla meistä johtuva"


Yrittäjä ilmoittaa, että nyt tässä tehdään sitten niin että hän hinauttaa auton Lappeenrannan Autosähköön ja korjauttaa sen siellä, ja tämä tulee sitten todella kalliiksi. Ja kestää kauan, koska kyseisellä korjaamolla on kuulemma pitkät jonot.
Hän kertoo samalla, että aikoo pyytää korjaamolta paperin josta käy ilmi, ettei hänen korjaamonsa ole voinut vikaa aiheuttaa; mikä vika ikinä kyseessä sitten onkin.

Auto katoaa


MotoCaren yrittäjän toteamus kuulostaa vähintäänkin hieman huolestuttavalta, ja ilmaisenkin puhelun jälkeen huoleni korjaamon riippumattomuudesta kuluttajaneuvojalle.
Tämän kanssa keskustellessa tullaan tulokseen, että lienee parasta hinauttaa auto merkkikorjaamolle, jotta vika varmasti löytyy puolueettomasti. Kuluttajaneuvoja lupaa ilmoittaa tämän ratkaisun MotoCaren suuntaan.

Hieman myöhemmin kuluttajaneuvoja soittaa takaisin ja kertoo, että yrittäjä on ilmoittanut jo hinauttaneensa auton Lappeenrantaan, jossa se seisoisi ainakin pari kolme viikkoa, kunnes Lappeenrannan Autosähköllä olisi 18.12. aikaa selvittää vikaa.

Tämä kaikki tapahtui siis muutaman tunnin kuluessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti